Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Verslag clubavond 31 oktober.

Marien opent de avond, heet iedereen van harte welkom en herinnert er aan dat alleen vanavond nog bijdragen van leden kunnen worden ingeleverd voor de Peter Ross trofee en voor de Beste Clubtrofee. Vanavond staat deel 2 van Peter van Tuijl op het programma. Op 19 september hebben we van hem al gehoord wat er zoals te zeggen is over foto’s in het algemeen en nu zullen we de foto’s van onze eigen fotografen samen met hem gaan bespreken. 15 leden hebben elk 3 foto’s geprint en vooraf al digitaal naar Peter toegestuurd. Peter blikt even terug op de informatie die hij ons eerder gaf en die we allemaal per mail toegestuurd hebben gekregen. We krijgen 10 minuten tijd om even langs de foto’s te lopen voor een eerste blik dichtbij. Een eenvoudige rekensom leert ons dat er in 90 minuten tijd steeds 6 minuten per persoon voor bespreking beschikbaar zullen zijn. Nanny biedt aan om de tijd met een stopwatch te bewaken. Peter is de forumleider, hij zal hints geven en andere elementen naar boven halen die oppervlakkige observaties zullen gaan overtreffen. Zijn aanpak is interactief en voor velen bekend.Een samenvatting met een reeks van woorden die we vaker kunnen gaan gebruiken:

Foto: Jaap Jelsma

Foto’s van Jaap. Waarom zijn dit nu interessante foto’s? Er is sprake van diepte, van verbinding en van humor. De eerste foto van een gevel lijkt absurd, terwijl de tunnel vervreemdend werkt.

Foto’s van Heidi. Van welke foto wil iemand iets zeggen? Er is een ‘rommelige’ terrasfoto en een foto met frisgroen, die de interessante vraag oproept wat er achter zit. Verschil tussen voor- en achtergrond. Er is een sterke vormgerichtheid met een technische oefening naar scherptediepte.

Foto Heidi Buijink

Foto’s van Tonny. De foto’s zijn spannend en kunstzinnig. Het lijkt wel of de bloemetjes bewegen. De kleur en de scherpte is goed gekozen en heeft een rustige uitstraling. De sfeer is bij de ene foto dromerig en bij de andere haast explosief. Er is sprake van beeldspanning. Foto’s van Dick. Door de wijze van afdrukken worden de lijnen van perron en trein benadrukt. Het geeft een grafisch effect. In het straatje past de dame op de voorgrond perfect. Het is een goede compositie en een goede kleur. Dick heeft deze foto de naam ‘eenzaamheid’ gegeven en op A2 geprint. Foto’s van Marien. Te zien zijn bizarre dieren; kunst van iemand anders gefotografeerd, registraties met humor. Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde van deze foto’s is. Is het meer dan een herinnering voor jezelf? Ja, je legt je focus op  oude gebouwen, waar iemand anders iets uitwerkt. Foto’s van Marianne. Een man zit alleen aan een tafeltje met drie koffies voor zich. Roept dit eenzaamheid op? Let op zijn gezichtsuitdrukking. Humor en vervreemding. Bij de violist tegen de vuilcontainer voel je ook vervreemding en tegelijk is het absurd. Het groene licht op de foto is halloweenachtig, spooky.

Foto: Gerrit Oskam

Foto’s van Gerrit. Een zwartwit foto met fietsers in actie. De positie van de fotograaf en de sporters die over de heuvel komen trekken de aandacht. Zwartwit is hier beter dan kleur. Een andere foto is van een man die op een plaats loopt met buizen en ramen. Het geeft een drukke uitstalling, een weergave van een drukke wereld. Volgens Gerrit een man gewoon op weg naar zijn werk. Foto’s van Jan. Technische foto’s met effect. Gebruik van een babylens? Pas op dat je je doel niet voorbij schiet. Van zo fotograferen leer je terwijl je aan het experimenteren bent. Foto’s van Mieke N. De protest foto is goed gekozen. Het thema is politiek. De strandfoto is een voorbeeld van een klassieke foto. De mensen er op maken het beeld contrasterend. De foto met de paddenstoelen vergelijken we met de foto’s van Tonny, die de realiteit overstijgen. Een hele uitdaging dus. Foto’s van Wim. In deze foto’s zien we de schoonheid van de natuur. Er zit snelheid in en beweging. De dieren lijken op de vlucht. De foto’s lijken op schilderijen. Ze zijn sfeervol. Foto’s van Nanny. De zwanen in het water stralen romantiek uit. Er is een zekere vaagheid, lijkt op werk van een oude meester. De zachte sfeer door de kleurtemperatuur en lichtvoering spreekt tot de verbeelding. De rhododendrons zijn een registratie, geen abstrahering. De lichtval is goed.

Foto Ab van Gorkum

Foto’s van Ab. In deze foto’s zien we de structuur van het zand. De focus ligt op de textuur. Er is sprake van diepte en lijnwerking. Het is een natuurbenadering. Foto’s van Rien van Dam. Op de foto’s zien we mensen op de boerderij liefdevol aan het werk met hun dieren. Documentaire. Mens centraal, emotie en inspanning. Gezichtsuitdrukking. Interactie tussen mens en dier.

Foto: Rien Leenderse

Foto’s van Rien L. Nachtfotografie op Rozenburg/Europoort. Rien heeft een eigen manier om om te gaan met het licht. Daarbij creëert hij een haarscherpe verbeelding van een fabriek (chemisch bedrijf) tot een verheffing.  Zo’n foto zou in groot formaat prachtig zijn in de hal van het bedrijf. Er is een grote verscheidenheid in zijn 3 foto’s te zien.Foto’s van Suzan. Macrofoto’s. Sfeer is mysterieus door vaagheid en werkt vervreemdend. Er is een mooi lijnenspel en een mooi lichtspel. Voor en achtergrond van de takken lijkt op het werk van Theo Bosboom, natuurfotograaf. Het beeld werkt bevrijdend. Een opmerkelijke foto van Suzan is haar straatbeeld met drinkend jongetje en voorbijgaande man. Zij zijn losgekomen van de context en bepalen nu de harmonie. Een uitdaging voor Suzan om daar verder mee te gaan.

We besluiten de avond met dank aan Peter en de mededeling van Pieter, dat de volgende keer de uitreiking zal zijn van de Peter Ross Trofee.

Moe maar voldaan keren we huiswaarts

Mieke N.

Share