Verslag clubavond 16 september 2021

Het programma bestaat vandaag  uit 2 onderdelen:

  1. Een presentatie van Johan Calje, die als betrekkelijk nieuw lid wat over zichzelf zal vertellen in relatie tot zijn hobby, de fotografie.
  2. Een voorpresentatie van de Urbanfoto’s die massaal zijn ingestuurd en mogelijk in aanmerking kunnen komen voor de Peter Ros trofee, 2021.

Vooraf heet Jaap Karin Beukeboom welkom, die vanavond onze gast is, graag wil meekijken en wellicht een nieuw lid van onze club zal worden.

Rien L vertelt even kort over de Coronamaatregelen in de Twee Marken: vanaf 25 september wordt ieder gevraagd eenmalig de QR scan of het inentingsbewijs op papier of het gele boekje  +  legitimatie te tonen aan Sandra van de TM.

Johan begint met zijn presentatie. Hij vertelt zijn levensloop aan de hand van zijn gekozen foto’s, die met de beamer worden  vertoond: de eerste babyfoto, zijn schooltijd, zijn beroepsopleiding, van PABO tot kunstmatige intelligentie en coaching. Zijn keuzes in het leven, zijn gezin, zijn verschillende hobby’s, alles komt aan de orde.

Ondertussen toont hij zijn foto’s, waarvan de eersten nog in de doka zijn ontwikkeld.

Johan zoekt nog zijn eigen stijl. Hij fotografeert alles wat op zijn weg komt en zoekt al doende zijn weg daarin. Hij laat ons landschappen zien, waar volgens hem nog wel wat aan te verbeteren valt, portretten (o.a van Avadan), architectuur, straatfotografie, uitgenodigde mensen, die voor zijn camera willen poseren. Hij experimenteert met dichtbij en ver weg, probeert beelden te vangen en al doende compositieregels te ontdekken. Zo krijgt hij de lachers op zijn hand als hij de neus-kruisverhouding toelicht.

Hij vraagt aandacht voor de lichtvervuiling en de nacht van Maarn (ook ten aanzien van nachtfotografie).

Tot slot licht hij toe waarom hij regelmatig clubavonden voortijdig verlaat. Het heeft te maken met zijn gezondheid en die van zijn naasten. Het ontroert hem en ons ook. Jaap bedankt hem voor zijn voordracht, waarin hij zich kwetsbaar en lerend heeft willen opstellen.

Na de pauze pakken  we de suggesties van Gerrit Heil er nog even bij en zullen er van 10 inzenders Urbanfoto’s worden getoond. Van elke 5 ingezonden foto’s mag de maker er 1 noemen die besproken zal worden.

  1. Gerrit heeft een foto van de onderkant van een brug, met graffiti en mooie lijnen. Het geheel ziet er oud en smerig uit. Hij vraagt zich af of dit een interessante foto is. Wij vinden van wel, de geprinte versie zal duidelijker zijn dan de nu geprojecteerde. Misschien iets meer uitsnijden?
  2. Dick kiest het rijksmonument in Geertruidenberg dat ook (op verzoek) in reuzeformaat in het verzorgingshuis aldaar hangt. Voor de bewoners daar is het een heel herkenbaar beeld. Het is de spoorbrug van het voormalige ‘halve zool lijntje’. Bij ons ontstaat de discussie of de combinatie oud en nieuw op deze foto wel allemaal de moeite waard is.
  3. Jaaps foto van het Arnhemse station is bijzonder door zijn lijnenspel, lichtval en weinig kleur. We zien hier de verlorenheid van 2 mensen in een grote ruimte. Het is daardoor minimalistisch te noemen, in een koele sfeer. Jaap zou nog iets kunnen experimenteren met een kleine uitsnijding.
  4. Johanna heeft een straatbeeld, met mooie schaduwen, zonder mensen. We praten met elkaar of dit nu ook Urban is. Misschien kan Johanna nog eens vanuit een ander standpunt fotograferen.
  5. Nanny heeft een trap in de natuur van bovenaf gefotografeerd. Op de achtergrond is het nevelig, waardoor een sprookjesachtig beeld ontstaat. Prachtig, maar geen Urban. De tip van Gerrit Heil: fotografeer een trap, gaat hier dus niet op.
  6. Marianne maakte met haar lensbaby een spannende en tegelijk geheimzinnige foto van een deel van  het station in Arnhem. Het golvende tegelpad loopt uit op een zwart gat….De compositie en de balans tussen scherp en onscherp is prettig om naar te kijken.
  7. Rien L gebruikte op het station ook de lensbaby, waardoor de foto een zekere snelheid uitstraalt. Er zijn duidelijk scherpe onderdelen in een wazige omgeving gecreëerd. Door een ander standpunt te kiezen zouden de onderdelen losser van elkaar kunnen komen. Is het gele hokje te veel aanwezig op die plek?
  8. Rien van Dam-Baggen oefende op de Urbanplek in Duisburg samen met Tonnie op de mogelijkheden: dichtbij, 2 aan 2, grotere objecten (installaties). De foto die zij voor de bespreking kiest is een tegenlichtopname van een grote installatie met ladders, deels achter of voor een zwart vlak. Op een print zullen de nuances beter zichtbaar zijn.
  9. Tonnie maakte in Duisburg een beeld van grote pijpen in combinatie met verwilderd gras, waarbij er een overeenkomst is in kleur. Het roze, blauw en groen komt mooi samengesteld over. Er is een contrast te zien tussen het staal en het onkruid.
  10. MiekeN fotografeerde het verlaten zwembad van de failliete sauna in Houten. Zij koos voor zwart/wit en zette voor Urban de uitstraling van de lucht wat extra aan. Het contrast tussen verlaten en vies enerzijds en nog steeds mooi afgewerkt anderzijds is opmerkelijk. Wellicht zouden de trappen van het zwembad wat horizontaler kunnen worden.

Ter afsluiting van deze mooie en inspirerende avond vertelt Rien L nog van het plan dat Sandra heeft. Zij wil graag voor permanent gebruik in de grote zalen 1 en 2 zes kleurige foto’s van de FKH in de afmeting 60 x 90 cm. Zij zal de materiaalkosten betalen en Wim is bereid om te printen en te plakken. Nadere info volgt.

Verslag gemaakt door Mieke Nusselder.